Mistä kyse?

Tämän blogin lehdyköillä kielitaidon arvioijat jakavat hankkimaansa arviointitietoutta osallistuttuaan kielitaidon arvioinnin konferensseihin ja koulutuksiin Euroopassa.

Kirjoittajat työskentelevät aikuisten maahanmuuttajien kielitaidon arviointikeskus Testipisteessä, Helsingissä.

Testipiste on neljän oppilaitoksen, Axxellin, Eiran aikuislukion, Amiedun ja Edupolin muodostama konsortio ja palvelu. Testipiste toteuttaa aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen lähtötason arviointeja pääkaupunkiseudulla, kehittää kotoutumiskoulutuksen lähtötasonarvioinnissa sekä loppuarvioinnissa tarvittavia testejä sekä järjestää arviointikoulutuksia kielten opettajille koko Suomessa.

Kielitaidon arviointiosaamista kehittämässä

Testipisteen oppilaitokset käynnistivät liikkuvuushankkeen, joka sai Cimon Erasmus+ -aikuiskoulutuksen liikkuvuusapurahan. Liikkuvuushankkeemme nimi on Kielitaidon arviointiosaamista kehittämässä. Liikkuvuushanketta koordinoi Eiran aikuislukio. Hanke toteutuu aikavälillä 1.6.2015 – 31.5.2017.

Liikkuvuushankkeemme tavoitteena on parantaa hankkeen jäsenten arviointi- ja testinkehittelyosaamista ja siten yhteisen testipalvelun sekä hankkeen kaikkien jäsenoppilaitosten arvioinnin ja testien laatua.

Testiemme laatua ja luotettavuutta pyritään kehittämään jatkuvasti. Kannamme suurta vastuuta, sillä testillämme on jossain määrin vaikuttavuutta testattavien elämään, vaikka se ei olekaan high stakes -testi. Lisäksi yhdessä laatimaamme lähtötason arvioinnin testiä ollaan parasta aikaa valtakunnallistamassa. Osaamista ei ole mahdollista päivittää Suomessa, mistä syystä eurooppalaisten, arvovaltaisten testiyhteisöjen tuki on tarpeellinen.

Kohderyhmämme, jonka kielitaitoa arvioimme, on taidoiltaan ja taustoiltaan erittäin monimuotoinen, ja vaatii siten kielitaidon arvioijilta korkeatasoista ammatillista kompetenssia niin opetuksessa kuin testauksessakin.

Yhteisen testauspalvelumme laadun säilyttämiseksi ja kehittämiseksi testaajien on olennaista tavoittaa ja omaksua arvioinnin ja testinkehittelyn ajankohtaisin, kansainvälinen tutkimustieto ja teoria. Tähän tietoon sekä eri maissa toimivaksi koettuihin käytäntöihin tutustumiseksi hankkeen jäsenten olisi tärkeää myös verkostoitua kansainväliseen testi- ja arviointiyhteisöön.

Hankkeemme päämääränä on myös viedä omaa arviointiosaamistamme ja -kokemuksiamme kansainväliselle areenalle; kielitestien kehittelystä meillä on kokemusta vuodesta 2008, ja lähtötasoarvioinnista sekä arviointikouluttamisesta vuodesta 2010.

Tahdomme painottaa opetuksen lomassa tapahtuvan oppimista tukevan arvioinnin ja jatkuvan arvioinnin tärkeyttä. Oppimista tukevasta arvioinnista ei ole Suomessa riittävästi tietoa ja kokemusta, jotta sitä voitaisiin toteuttaa opetuksessa tyydyttävästi, vaikka jatkuva arviointi mainitaankin esimerkiksi Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa (2012). Toisaalla Euroopassa on aiheesta Suomea enemmän tietoa, jota voimme kouluttajina, arvioijina ja opettajina ammentaa, hyödyntää ja levittää.

testipiste_logo_web_rgbLOGO-EIRA-FINAL_UUSIEU flag-Erasmus+_vect_POS

axxell                    Amiedu logo cmyk         clip_image002_EDUPOLI

Julkaisua on rahoitettu Euroopan komission tuella. Komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s