Mistä kyse?

Tämän blogin sivuilla kielitaidon arvioijat jakavat hankkimaansa arviointiosaamista osallistuttuaan alan konferensseihin ja koulutuksiin Euroopassa.

Kirjoittajat työskentelevät aikuisten maahanmuuttajien kielitaidon arviointikeskus Testipisteessä, Helsingissä. Testipiste-konsortio on neljän pääkaupunkiseudulla toimivan oppilaitoksen yhteispalvelu, jossa yhteistyötä tekevät IUKKY/Edupoli, Ami-säätiö/Amiedu, Axxell Utbildning AB ja Eiran aikuislukio.

Testipiste toteuttaa aikuisten maahanmuuttajien lähtötason arvioinnin Uudellamaalla. Lisäksi se kehittää testejä kotoutumiskoulutuksen väli- ja loppuarviointiin sekä järjestää arviointikoulutuksia opettajille ympäri Suomen. Testipisteen kehittämää lähtötason arviointimallia ja testejä käytetään laajasti ympäri Suomen.

 

Vertaistukea arviointiin Euroopasta

Testipisteen oppilaitokset käynnistivät liikkuvuushankkeen, joka sai OPH:n Erasmus+ -aikuiskoulutuksen liikkuvuusapurahan. Liikkuvuushankkeen nimi on Vertaistukea arviointiin Euroopasta, ja sitä koordinoi Itäuudenmaan koulutuskuntayhtymä/Edupoli aikavälillä 1.8.2018 – 31.7.2020. Hankkeessa jatketaan edellisen Erasmus+-hankkeen aikana perustettua blogia.

Hankkeen tavoitteena on syventää henkilöstön arviointi- ja ohjausosaamista eri osa-alueilla.

Koulutuskenttä jolla tomimme on rakenteellisten muutosten edessä; koulutukset monipuolistuvat, ja uusia palveluntarjoajia tulee alalle. Eri asiakasryhmien koulutustarpeiden tunnistaminen vaatii arvioijilta yhä enemmän osaamista. Eurooppalaisilla toimijoilla on pitkät perinteet maahanmuuttajien kotouttamisesta ja koulutusten järjestämisestä, joten tavoitteena on oppia heidän käytännöistään ja saada käyttöön uusia malleja asiakkaan ohjaamiseksi sopivaan koulutukseen.

Lisäksi eurooppalaisilla testinlaadintaorganisaatioilla on pitkä kokemus ja vankka asiantuntemus testinlaadintatyöstä. Hankkeen aikana osallistutaan laadukkaisiin koulutuksiin ja verkostoidutaan eurooppalaisten kollegoiden kanssa. Näin saadaan tietoon alan viimeisin teoreettinen osaaminen ja ajankohtaisimmat uutiset esimerkiksi Eurooppalaiseen viitekehykseen liittyen.

Opiskelijoiden itsearviointitaitojen kehittäminen on aihe, joka askarruttaa opettajia ja josta toivotaan säännöllisesti arviointikoulutuksia. S2-Kohderyhmän opiskelijat tulevat hyvin erilaisista oppimiskulttuureista, mikä aiheuttaa opettajille haasteita itsearviointitaitojen opettamisessa ja opiskelijan osallistamisessa arviointiin. Hankkeen yhtenä tavoitteena onkin lisätä osaamista tällä saralla ja kuulla muiden maiden kokemuksista ja käytännöistä.

Antoisia lukuhetkiä arvioinnin parissa!

testipiste_logo_web_rgb

 

clip_image002_EDUPOLILOGO-EIRA-FINAL_UUSIaxxellAmiedu logo cmyk

 

 

Suomessa Erasmus+ -ohjeEU-lippulman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa Erasmus+ -ohjelman kansallinen toimisto Opetushallituksessa.

Euroopan komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s