Yleiskatsaus ALTE:n peruskurssista – vinkkejä uusille lähtijöille

Osallistuin syyskuussa Lissabonissa järjestetylle ALTE:n (Association of Language Testers in Europe) testaamisen peruskurssille. Mukana ollut kollegani pohti matkan jälkeen, että olisi ollut mielenkiintoista tietää joitakin asioita kurssista etukäteen ja että kurssin yleiskatsaus saattaisi kiinnostaa uusia koulutukseen lähtijöitä, joten päätin tarttua aiheeseen. Kerron seuraavaksi omia kokemuksiani kurssille ilmoittautumisesta, siihen valmistautumisesta ja kurssilla opiskelusta. Matkalle mukaan meitä oli lähettämässä tietenkin joukko Testipisteen avuliaita työntekijöitä, ja saimme ennen lähtöä ohjeistusta käytännön asioihin koulutuksessa aiemmin olleilta ja oppilaitostemme henkilökunnalta. Niillä pääset jo hyvin pitkälle, mutta tässä on sinulle vielä muutama ylimääräinen evästys, jos olet valmistautujatyyppiä.

Ilmoittautuminen: Kurssi-ilmoittautuminen aukeni noin neljä kuukautta ennen kurssin toteutumista. Meillä kurssille lähtijöillä ei ollut tiedossa, mihin aikaan ilmoittautuminen avautuu, ja tarkastimme ilmoittautumissivuston tilanteen useasti pitkin päivää. Ilmoittautuminen avautuikin vasta klo 13 jälkeen, kun osa meistä oli tietenkin vielä opettamassa. Hirveällä kiireellä siis ilmoittautumaan! Ilmoittautumislomakkeessa oli muutama kysymys, kuten mitä asioita odotat kurssilta ja mitä kokemusta sinulla on testien korjaamisesta, suunnittelusta ja hoitamisesta. Näihin kysymyksiin voi halutessaan miettiä jo etukäteen vastaukset. Sinua ei kuitenkaan valita kurssille hyvien vastausten perusteella, vaan ilmoittautumisjärjestys ratkaisee, joten vastausten liiallinen hiominen ei ole tarpeellista. Ilmoittautuminen tuli muutamassa päivässä täyteen, eli aikailemaan ei kannata jäädä, jos mielii mukaan.

Valmistautuminen: Ennen kurssia saimme Testipisteen yhteyshenkilöltä luettavaksi materiaalia (mm. Cyril J. Weirin artikkeleita) johdannoksi kurssin aiheeseen. Suosittelen lämpimästi niihin tutustumista. Kurssilla käsiteltävä englanninkielinen sanasto tuli tutuksi artikkeleita ja sanastoja läpi kahlaamalla. Jos aika ennen lähtöä on kortilla, Testipisteen laatimalla aiheen suomi–englanti-sanastolla pääsee jo pitkälle. Luennoilla ei tarvitse osata ymmärtää kovin vaikeaa tieteellistä sanastoa, vaan ainakin oman kokemukseni mukaan luennoitsijat (Anthony Green ja Jane Lloyd) puhuivat hyvin ymmärrettävää, melko arkista ja paikoin jopa L2-oppijat huomioivaa englantia.

Opiskelu: Opiskelu paikan päällä tapahtui pienessä ryhmätyöskentelyhuoneessa, jossa istuimme hevosenkenkämuodostelmassa. Opiskelijoita oli 16, ja meitä suomalaisia lukuun ottamatta osallistujat työskentelivät Etelä-Euroopassa. Päivät koostuivat pääasiassa neljästä puolentoista tunnin sessiosta, joihin sisältyi luentoa ja ryhmätyöskentelyä pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Ilmapiiri oli avoin keskustelulle ja kysymyksille. Väliajoilla oli tarjolla kahvia tai lounasta. Luennoilla oli suositeltavaa ottaa keskustelukumppaniksi toisessa maassa työskentelevä osallistuja, mutta oli myös luentoja, joilla toivottiin työskentelyä maanmiesten kanssa. Tämä oli toisaalta välillä tervetullut helpotus vieraalla kielellä aherrukseen. Luennoilta ei tullut kotitehtäviä, joten illat saattoi käyttää kaupunkiin tutustumiseen. Osan luentomateriaalista sai sähköpostitse jo ennen matkaa, osan juuri ennen luentoa ja loput useita päiviä kurssin jälkeen. Kaikkeen kurssimateriaaliin ei siis olisi voinutkaan perehtyä ennen luentoa, vaikka olisi halunnut.

Sisältö: Kurssin sisältö oli osin entuudestaan tuttua, mutta oli mielenkiintoista kuulla, miten muissa maissa testausta toteutetaan, ja oppia lisää etenkin testien suunnittelusta ja valmistamisesta. Testien laatiminen olikin näkökulmana monilla luennoista, sillä useat muiden maiden edustajat toimivat testien kehittämistyön parissa. Kurssilla kävimme läpi mm. testien laatimisen ja arvioinnin periaatteita, testien toteuttamistapoja ja testitilannetta, metodeja testien ja testaajien luotettavuuden arvioimiseksi sekä kielitaidon eri osa-alueiden testeissä huomioitavia seikkoja. Luennoilta mukaan saimme sähköisen materiaalin lisäksi ison kasan (n. 4 kg) aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, joten näille on hyvä varata reilusti tilaa matkatavaroiden joukkoon.

Kurssin aikana totesimme Testipisteen testausjärjestelmät toimiviksi ja erittäin hyvin käsiteltyjä arvioinnin periaatteita noudattaviksi. On myös hienoa, että meitä suomalaisia on mahdollisuus lähettää arviointikursseille, vaikka päätyömme olisi kouluttaminen, ja näin voimme tuoda arviointiosaamista Testipisteen tehtävien lisäksi jokapäiväiseen työhömme.

Toivotan uusille lähtijöille (sitten aikanaan) antoisaa koulutusta!

Krista Lindqvist


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s