Arvioinnilla eteenpäin

ALTE:n Johdanto kielitestaukseen –koulutus 10.-14.2018, Cambridge, UK. Kouluttajat: prof. Anthony Green, Jane Lloyd ja Dr Tony Clark

Koulutuksessa minulle avautui testimaailma aiempaa laajemmin. Testien luominen, toteuttaminen ja kehittäminen käsittävät monta eri vaihetta, joissa tarvitaan paljon erilaista osaamista (testien kehittäjiä, tehtävien kirjoittajia, testin valvojia ja arvioijia, teknisiä tukihenkilöitä, markkinatutkijoita, tilastoinnin asiantuntijoita, jne.). Testit voivat mahdollistaa pääsyn opiskelemaan tai työpaikkaan, vahvistaa osaamisen tasoa tai tarkistaa opetetun materiaalin omaksumista.

Professori Green on esittänyt teorian oppimista tukevasta arvioinnista (Learning oriented language assessment, LOLA), missä testi voi olla sekä arvioinnin että oppimisen väline ja pyrkii myös motivoimaan. Pidin ajatuksesta, että testin yhtenä tarkoituksena voi olla kannustaminen lisäopiskeluun osoittamalla niitä kohtia, joita olisi hyvä kehittää. Oppijoille voidaan jättää nälkää opiskeluun esimerkiksi sisällyttämällä testiin myös tehtäviä, jotka ovat testattavaa tasoa helpompia ja vaikeampia.

Testitehtävien on oltava mahdollisimman autenttisia ja niissä pitäisi näkyä selkeä yhteys oppijan oikeassa elämässä käytettyyn kieleen.  Lukemisen tehtävä on parempi, jos se tarkistaa koko tekstikappaleen ymmärtämistä yhden sanan ymmärtämisen sijaan.

Puheen ymmärtämisen testitehtävät Green suosittelee laatimaan äänitteen eikä käsikirjoituksen pohjalta, koska se mikä näyttää kirjoitetussa tekstissä helpolta voi puhuttuna kuulostaa vaikealta ja toisinpäin. Myös kuuntelutehtävien laatimisessa kannattaa pyrkiä autenttisuuteen. Esimerkiksi näyttelijöiden äänittämä keskustelu tai ääneen luettu lehtihaastattelu eivät ole optimaalisia. Sen sijaan Green ehdotti, että tehtävän pohjana voi olla vaikkapa kahden ihmisen nauhoitettu keskustelu annetusta aiheesta.

Opiskelijan sitoutuminen ja osallistuminen arviointiin on olennaista oppimisen näkökulmasta, koska näin oppijaa kannustetaan jatkuvaan arviointiin. Oppimiselle on asetettava tarkat tavoitteet ja edistymisen arviointiprosessissa oppija voi käyttää sekä itse- että vertaisarviointia.

Oppimista tukevan arvioinnin tärkeänä osana on palautteen antaminen. Arvioija on avainasemassa oppijan tarpeiden diagnosoinnissa ja opiskelun seuraavien vaiheiden ohjeistamisessa. Palautteessa opiskelijalle on annettava vastaus kolmeen kysymykseen: Missä minä menen? Miten minä pärjään? Mitä seuraavaksi? Palaute on annettava mahdollisimman nopeasti suorituksen jälkeen ja on arvokasta, jos se johtaa kielitaidon edelleenkehittämiseen sekä antaa myös mahdollisuuden omien virheiden korjaamiseen sekä kielitaidon parantamiseen, laajentamiseen ja tutkimiseen.

 

Kaiken kaikkiaan kurssi oli hieno ja erittäin opettava kokemus. Kiitän Testipistettä tarjotusta kehittymismahdollisuudesta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s