Miksi EVK ei riitä? Eli miksi juristeja tarvitaan?

Taitoavain-täydennyskoulutus suomi toisena kielenä -opettajille pyörähti kolmannen kerran käyntiin Testipisteessä. Ensimmäisenä lähipäivänä päädyttiin heti olennaisen äärelle professori Ari Huhdan luennon myötä.

Taitoavain Huhta

 

Ari pyysi osallistujia pohtimaan, millaisten kielenoppijoiden on helpompi tai vaikeampi ymmärtää (esimerkiksi opetussuunnitelman) taitotasokuvauksia. Todettiin, että kuvauksia ymmärtääkseen täytyy olla lähes tulkoon pitkälle suomen opinnoissa edistynyt eurooppalainen lingvisti ja että me S2-opettajatkin tulkitsemme kuvaimia usein eri tavoin. Ari vertaisikin Eurooppalaista viitekehystä lakiteksteihin: kummatkin pyrkivät yksiselitteisyyteen, mutta silti juristeille riittää kysyntää.

Läpinäkyvyyden ja ymmärrettävyyden lisäämiseksi tarvitaan siis erilaisia asteikkoja eri tarkoituksiin ja eri kohderyhmille. Tämän toteaa myös viitekehys itse. Opettajilla on käyttöä yhdenlaiselle asteikolle, opiskelijat ja oppilaat ymmärtäisivät paremmin toista, vanhemmat, työnantajat ja viranomaiset kukin omaansa.

Eikä tässä vielä kaikki! Ari muistutti meitä siitä, että tulkinnaltaan haastavien tasokuvainten lisäksi myös maamerkit eli näytesuoritukset eri tasoilta ovat keskeisiä. Ne havainnollistavat konkreettisesti sitä, mistä kuvaimet puhuvat. Ja jotta maamerkissä saataisiin näkyviin juuri kullekin tasolle olennaisia seikkoja, on arviointitehtävänkin sovittava asteikkoon. Tuottamistaidoissa maamerkkejä voidaan kerätä asiantuntijaraadin avulla, mutta ymmärtämistaidoissa prosessi on huomattavasti monimutkaisempi ja edellyttää muun muassa tilastollisten menetelmien käyttöä.

Näihin tarpeisiin Testipisteen tarjoama Taitoavain-hanke pyrkii löytämään työkaluja. Tavoitteena on löytää ja laatia opetukseen sopivia materiaaleja, joilla taitotasoja voidaan tehdä läpinäkyvämmiksi kielenoppijoille. Hankkeessa mukana olevat opettajat keräävät niin maamerkeiksi käyviä puhumisen ja kirjoittamisen näytesuorituksia, luetun ja kuullun ymmärtämisen tehtäviä kuin kehittävät yhdessä Testipisteen kielitaidon arvioijien kanssa taitotasojen selkoasteikkoa. Työ on aloitettu ensimmäisen osallistujaryhmän kanssa syksyllä 2017, ja tuloksia kootaan yhteen tämän vuoden päättyessä. Sitä odotellessa!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s