Monikielisyys luokkahuoneessa

Yksi ALTE:n Bolognan konferenssin isoimmista teemoista oli monikielilisyys oppimisessa, opetuksessa ja arvioinnissa. Esitysten näkökulma oli pääsääntöisesti se, että monikielisyys on rikkaus ja etu. Se on myös ennen kaikkea luonnollinen tapa viestiä tilanteessa, johon osallistuu eri kielten puhujia, joiden käytössä on joukko yhteisiä kieliä.

Ajattelutapa tulee näkymään EVK:n päivityksissä. Se vaikuttanee hiljalleen sekä opettajien että oppijoiden käsitykseen kielitaidosta ja kielen oppimisesta sekä luokkahuoneen pedagogiikasta. Se vaikuttanee siihen, miten kielitaitoa arvioidaan, miten testejä laaditaan ja millaisia mahdollisuuksia testeihin osallistujille annetaan. Se vaikuttanee näkemykseen siitä, mitä sallitaan ja mitä arvostetaan, kun toimitaan monikielisessä ja –kulttuurisessa tilassa.

Tietysti pohdimme, mitä monikielisyydestä meillä ajatellaan. Miten siihen on suhtauduttu tähän mennessä ja olisiko ajattelua ja sen mukaista toimintaa mahdollista muuttaa? Miltä monikielisyys voisi näyttää tulevaisuuden luokkahuoneessa?

S2-opetuksessahan on laajasti totuttu suomea suomeksi –periaatteeseen. Toisinaan tähän periaatteeseen on kytkeytynyt myös vaatimus käyttää luokkahuoneessa ainoastaan opittavaa kieltä sekä kielto käyttää muita mahdollisia kieliä. Periaatteella on tietysti puolensa. Onko kuitenkaan hyödyllistä käsitellä eri kielten puhumista luokkahuoneessa haasteena tai jopa haittana? Miten saisimme monikielisyyden edut käyttöön S2-luokassa? Miten pystyisimme paremmin hyödyntämään monikielisyyden etuja ja mahdollisuuksia?

Mainokset

One thought on “Monikielisyys luokkahuoneessa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s