Siltojen rakentamisesta

 

Nan Frydland: Lesson plan makeovers using culturally responsive teaching

LESLLA 2016 -konferenssissa käsiteltiin monenlaisia teemoja, joista yksi oli sosiologinen lähestymistapa kielen oppimiseen. Esityksissä käsiteltiin esimerkiksi vähemmän koulutettujen opiskelijoiden elämänkokemuksia ja niiden vaikutusta uuden kielen oppimiseen. Aihe ei sinänsä liity arviointiin, mutta oli mielenkiintoista kuulla vaihteeksi myös sosio-kulttuurista näkökulmaa. Ja totta kai myös alkutestaajana on hyvä olla tietoinen testattavien erilaisista taustoista ja oppimiskulttuureista, sillä niillä voi olla vaikutusta testikäyttäytymiseen ja testistä suoriutumiseen.

Kerron tässä kirjoituksessa yhdysvaltalaisen englannin kielen opettajan Nan Frydlandin luennosta, joka käsitteli ns. MALP-mallia ja sen taustoja (Mutual adaptive language paradigm).

Frydlandin esitys käsitteli sitä, miten opiskelijoiden erilaiset kulttuuri- ja oppimistaustat voitaisiin ottaa paremmin huomioon opetuksessa ja  miten erilaisista kulttuuritaustoista tulevat opiskelijat voidaan luokkahuoneessa pikkuhiljaa sopeuttaa länsimaiseen opetuskulttuuriin. Taustalla on ajatus siitä, että opetuskulttuurimme perustuu tiettyihin kulttuurisidonnaisiin oletuksiin, joita pidämme itsestäänselvyyksinä, mutta jotka ovat koulua käymättömälle tai erilaiseen oppimiskulttuuriin tottuneelle kielenoppijalle vieraita. Oletukset liittyvät esimerkiksi opiskelun tavoitteellisuuteen, itsenäisyyteen ja kirjallisten tehtävien ja akateemisen ajattelutavan ”ylivaltaan”. Kaiken lähtökohtana on Frydlandin mukaan opiskelijan lähtökulttuurin ymmärtäminen.

Valaistakseen kulttuurieroja Frydland erotti kaksi ryhmää: Wheat People (individualistinen) ja Rice People (kollektivistinen). Luentomonisteessa ensimmäisen kohdalla on kuva yksinäisestä maanviljelijästä puimassa viljaa autiolla pellolla, ja toisen kohdalla valtavat riisiviljelmät ja ihmisiä keräämässä satoa yhteistyönä kuin muurahaiset. Jako tuntuu melko karkealta ja yksinkertaistavalta ja jättää monia ryhmiä ulkopuolelle, mutta sen avulla Frydland halusi kuvata seuraavia kulttuurisia eroja:

  1. Tapa oppia: virallinen vai epävirallinen?
  2. Tapa toimia: individualismi vai kollektivismi?
  3. Tapa kommunikoida: kirjoitettu vai puhuttu kieli?

Kollektivistisessa kulttuurissa oppiminen tapahtuu usein epävirallisesti yhteisön (esim. perheen tai kylän) tarpeesta saavuttaa jokin konkreettinen tavoite. Sille on tyypillistä, että asioita opitaan tarkkailemalla muita ja tekemällä käsin. Oppimisen tuloksilla on välitön ja näkyvä vaikutus asioihin, toisin kuin esimerkiksi länsimaisessa koulukulttuurissa, jossa oppimisen tulokset voivat olla hyvin abstrakteja ja tavoitteet kaukana tulevaisuudessa.

Kollektivistisessa kulttuurissa yksilö nähdään ensisijaisesti osana muista ihmisistä koostuvaa verkostoa, ja identiteetti perustuu ryhmään. Ryhmä ja sen tavoitteet ovat tärkeämpiä kuin yksilö ja yksilön tavoitteet. Yksilöllisessä kulttuurissa sen sijaan jokainen on lähtökohtaisesti vastuussa itsestään ja omista teoistaan. Myös opiskelu on lähtökohtaisesti itsenäistä työskentelyä ja opinnoissa edistyminen palkitsee vain yksilöä itseään. Tämä ajattelutapa voi olla kollektivistisesta kulttuurista tulevalle vieras.

Jos puhuttu kieli on ollut aikaisemmin ensisijainen ja ehkä ainoa kommunikointitapa ja sen avulla on pärjätty esimerkiksi työssä, muutto kirjallisen viestinnän kulttuuriin on aluksi shokki. Myös tiedonkäsittelytavat kehittyvät erilaisiksi, kuin kirjoitusta ja tekstejä pursuavassa maailmassa.

Frydland listasi seuraavat vinkit opettajille:

  • käytä materiaaleja, jotka liittyvät opiskelijoiden omaan elämään ja välittömään kontekstiin
  • ylläpidä yhteisöllisyyttä luokkahuoneessa, ole itse osa sitä
  • mieti rooliasi luokassa; mitä esim. viestit sillä, että seisot luokan edessä verrattuna siihen, että istut osana ryhmää
  • käytä erilaisia opetusmetodeja monipuolisesti: sekä yksilö- että ryhmätehtäviä
  • lähesty kirjallisia tehtäviä puhumisen kautta
  • esittele uudet tehtävätyypit tutulla kielen sisällöllä

 

Lisää tietoa MALP:sta: http://malpeducation.com/

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s