LESLLA Symposium 2016 Granadassa

LESLLA järjesti jo kahdennentoista kerran symposiumin, tällä kertaa Granadassa. Meitä lähtijöitä ja LESLLA-ensikertalaisia oli neljä: Anne Eiran aikuislukiosta, Tiina Edupolista sekä Jutta ja Henna Axxellista. Tällä porukalla ahkeroimme Granadan yliopistolla kolme päivää. Oli syyskuu ja ulkona ajoittain jopa yli 40 astetta. Aamuisin kävelimme puolen tunnin matkan ylös kukkulalle, jossa yliopisto sijaistee, ja iltaisin laskeuduimme saman matkan takaisin. Samalla pähkäilimme kiinnostavimpia ja yllättäviäkin esiin nousseita aiheita ja yksityiskohtia.

LESLLA on vuonna 2005 perustettu tutkijoiden ja opettajien foorumi, jonka tarkoituksena on käsitellä sellaisten oppijoiden toisen kielen oppimista, joilla on heikko luku- ja kirjoitustaito ja vähän tai ei lainkaan opiskeluhistoriaa ja usein vähäisemmät opiskelutaidot. LESLLA on lyhenne sanoista Low Educated Second Language and Literacy Acquisition.

Reilussa kymmenessä vuodessa LESLLA on ehtinyt vakiinnuttaa asemansa niin, että puhutaan ”LESLLA-oppijoista”. Tänä aikana nimi, tai erityisesti sen sisältämä suora viittaus vähän koulutettuihin, on kuitenkin herättänyt arvostelua. Kysehän ei pohjimmiltaan ole siitä, onko jollain vähän tai paljon koulutusta vaan siitä, ovatko lukutaito ja opiskelutaidot keskimääräistä heikommat ja riittämättömät arjesta ja opinnoista selviytymiseen. ”Matalasti koulutetut” myös kalskahtaa monen korvaan kurjalta. Niinpä asiasta käytiin julkista keskustelua ja ehdotettiin, että lyhenne säilyisi, mutta nimi muutettaisiin muotoon ”Literacy Education and Second Language Learning Acquisition”. Lopullinen päätös nimestä tehdään myöhemmin äänestyksen jälkeen.

Meille kielitaidon arvioijille LESLLA:n kuulumisia on välittynyt tähän mennessä lukuopettajien ja Lähtöruutu-projektin tekijöiden kautta. LESLLA:n kohderyhmä on noussut parin viime vuoden aikana erityisen merkitykselliseksi myös Testipisteen ja arviointityön kannalta, kun lukutaidon testaaminen ja lukukursseille ohjaaminen on siirtynyt meille. Viime aikoina myös Testipisteen asiakaskunta on muuttunut jonkin verran ja joukossa on enemmän sellaisia, jotka hyötyvät lukutaidon harjaannuttamisesta latinalaisilla aakkosilla.

Konferenssin teemat jakautuivat karkeasti neljään ryhmään: 1) luokkahuonetyöskentely ja opetusmenetelmät, 2) toisen kielen oppiminen ja sen tutkimus, 3) kielitaidon arviointi ja tutkimus sekä 4) sosiologinen ja sosio-kulttuurinen näkökulma.

Tässä muutama ylä- ja alamäessä puhututtanut kiinnostava huomio konferenssin aiheista:

  • Erityisesti luokkahuonetyöskentelyä ja opetusmenetelmiä käsitelleiden esitysten perusteella näyttäsi siltä, että meillä on niin suomen kuin lukutaidonkin opetus kohtuullisen hyvällä mallilla – ja on ollut jo pitkään.
  • Mitä olisivat laadukkaan työn kriteerit opettajan työssä? Siis sellaiset, jotka ohjaisivat ja tukisivat ammatillisessa kehittymisessä. Tällaisia meillä ei ole. Pitäisikö olla? Mitä ovat hyvän ammatillisen osaamisen standardit esimerkiksi S2- tai lukutaidon opettajalla? Entä kielitaidon arvioijalla? Mistä kaikesta hyvä ammattiosaaminen koostuu?
  • Miten paljon meidän käsitystemme mukainen formaali opiskelu voi vaikuttaa tietyntyyppisiin päättelytaitoihin? Erään tutkimuksen mukaan hyvinkin paljon. Tutkimuksessa käsiteltiin opiskelijoiden suoriutumista kielellisistä päättelytehtävistä, joissa esiteltiin kuvitteellinen tilanne. Esitys oli myös muistutus siitä, miten vierailta ja käsittämättömiltä annetut tehtävät voivat vaikuttaa henkilöstä, joka ei ole tämän tyyppisiin tehtäviin tottunut, ja kuinka outoa ja hankalaa tehtäväntekijän rooliin on tällöin asettua.

Lisää kiinnostavimmista esityksistä muissa LESLLA- blogeissa!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s