Enpä ole tullut ajatelleeksi

Minua on testaajana pohdituttanut se, miksi juuri kuuntelemisen testi on vaikea S2-opiskelijoille. Tätä aihetta käsiteltiin myös kielitestauksen johdantokurssilla Cambridgessä viime syyskuussa. Esille nostettiin monia syitä, mutta ehkä se suurin vaikeuttava tekijä on se, että testattavan pitää samanaikaisesti kuunnella, lukea ja kirjoittaa. Jos kirjalliset taidot ovat heikot, testattava ymmärtää mitä puhutaan, mutta hän ei ehdi lukea kysymystä tai ei kykene kirjoittamaan vastausta.

Professori Weir nosti esiin yhden vaikeustekijän, jota en ole tullut ajatelleeksi. Kuuntelijalla menee kymmenen sekuntia orientoitua kuultavaan tekstiin. Jos kysytään jotakin, joka kerrotaan ensimmäisen kymmenen sekunnin aikana, testattava ei kykene vastaamaan kysymykseen. Tämä on mielestäni seikka, joka kannattaa ottaa huomioon testitehtäviä laadittaessa.

Mikä sitten neuvoksi? Miten testattava pääsisi näyttämään todelliset taitonsa? Sain kurssilta idean lukea ohjeet ja kysymykset ääneen opiskelijoille. Käytin tätä metodia hitaan ryhmäni kakkos- ja kolmosmoduulin kuuntelemisen testissä. Minulla ei ole vielä tarpeeksi dataa todistaakseni, onko ääneen lukemisesta hyötyä, mutta näyttäisi siltä, että opiskelijat pystyvät paremmin vastaamaan kysymyksiin, kun he ovat ne ensin kuulleet. Aion jatkaa tätä kokeilua.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s