EALTA 2016

EALTA 2016

Assessment of what…?

Terveisiä Espanjan Valenciasta!

Konferenssin teemana tänä vuonna oli Assessment of what…? Revisiting the issue of constructs.

Pääpuhujina olivat mm:

Constant Leung, Kings College London, professor of Educational Linguistics

April Ginther, Perdue University, associate professor; director of OEPP

 

Constant Leungin esityksen teemana oli Rakentamassa kielen ja lukutaidon käytäntöjä sekä Arvioinnin vaikutuksia oppimiseen. Esityksessään Leung on kertonut miten erilaiset kielitaidon arvioinnin käytänteet vaikuttavat testituloksiin ja testien luotettavuuteen. Esimerkkinä oli kirjottamisen testi, jossa L2 oppijat oli opetettu suoriutumaan tehtävistä tietyllä tavalla, mutta eri oppiaineiden testit ovat aina oppiainesidonnaisia ja niissä kuuluu kirjoittaa tietyllä tavalla, mikä poikkeaa standardista. Leungin pääajatuksena oli se, että olisi tarpeellista luoda monipuolisia arviointitapoja.

April Gintherin esityksen teemana oli Puhumisen ja lukemisen sujuvuus ja sen vaikutus sosiaaliseen integraatioon. Siitä enemmän toisessa blogikirjoituksessa.

Seuraavaksi kooste muutaman esiintyjän tutkimuksista ja projekteista:

  1. Vertaileva tutkimus kahden testijärjestäjien välillä (EOI ja ACLES). Tutkimuksen tärkeimmistä tavoitteista oli kerätä tietoa siitä, miten paljon arviointikoulutusta testaajat saavat ja, onko se riittävää. Tutkimuksessa selvisi, että arviointikoulutus vaatii aikaa ja resursseja.
  2. Vertaileva tutkimus EU-maiden peruskoulun ja lukion L2-testien välillä. Projekti kesti 5 kuukautta. Tarkoituksena oli tutkia kaikki 4 osa-aluetta. Tutkimuksen tekijöiden mielestä vertailu on hyvin vaikea tehdä monista eri syistä. EU julkaisi verkossa oppimisen työkalun sekä tutki viitekehyksen kehittämistä. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kielen oppimisen työkaluja.

Konferenssissa oli esitetty useita vertailevia tutkimuksia, joissa tutkittiin peruskoulun oppilaiden suullisia sekä kirjallisia taitoja toisella kielellä. Mm. LUXEMBURG, SVEITSI, SUOMI.

  1. Oli myös muutamaa sanastoa käsittelevää tutkimusta. Yhdessä tutkimuksessa käsiteltiin sanaston laajuutta ja sen vaikutusta kuullun ymmärtämiseen B1-tasolla; kielinä englanti ja ranska. Tutkimuksessa selvisi, että B1-tasolla oppija saattaa hallita noin 1000 sanaa.
  2. Oli mielenkiintoista kuunnella projektista, jossa puhumisen arviointia tehtiin kahdella menetelmällä: face to face vs VC (video conference). Projektin aikana kirjattiin ylös testattavan ja testaajan kokemukset. Tulokset ovat hieman ristiriitaisia siitä syystä, että ensinnäkin testiin osallistujat kokivat videokameran avulla tehtyä testiä eri tavalla: toisia puhujia jännittää enemmän, toisia taas vähemmän. VC:n menetelmä vaatii kouluttamista, mutta siinä on selvä tulevaisuus teknologisessa maailmassa.
  3. Opettajat Hollannista esittivät yläkoulussa pidettävää kirjoittamisen testiä (englanti), joka on tavallaan opiskelun tsekkaustestinä. Opiskelija saa tietoa siitä, missä opiskelun vaiheessa on.
  4. Norjalaiset opettajat tutkivat 4., 7. ja 10. luokkien oppikirjojen kieltä ja omassa tutkimuksessaan pohtivat sitä, minkä tasoista äidinkielen pitää olla tekstien ymmärtämiseen (viitekehystä käyttäen). Tutkimuksen taustana on maahanmuuttajien kielitason riittävyys peruskoulussa.
  5. Kiinnostava oli University of Reading:n luennoitsijan esitys. Teemana oli EAP eli English for Academic Purposes. Akateemisen englannin puhumistestin osiota kehitetään UK:ssa. Testin formaattia esitettiin konferenssissa. Puhumistesti muistuttaa Testipisteen kehittämää lopputestin parihaastattelua (2 opiskelijaa, haastattelija ja arvioija).

 


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s