Sujuvuus ja vuorovaikutteisuus

13th EALTA (European Association of Language Testing and Assessment) Conference, Valencia, Spain 5.-8.5.2016

April Ginther, University of Perdue, USA: Fluency and Interactivity

Ealta-konfferenssin kolmannen päivän avauspuhuja oli April Ginther Yhdysvalloista. Ginther opettaa englanti toisena kielenä –oppiainetta Perduen yliopistossa. Perduen yliopiston ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden määrä on yli 20 prosenttia. Yliopisto toivoo ulkomailta tulleita maksavia tutkinto-opiskelijoita mutta edellyttää heiltä englannin kielen kokeen suorittamista. Suurin osa Perduen yliopiston ulkomaalaisista opiskelijoista tulee Kiinasta. Kansainvälisessä kielikokeessa onnistuminen ei välttämättä heijasta sitä kielitaitotasoa, jota opiskelija tarvitsee yliopistossa. Gintherin mukaan monien opiskelijoiden kielitaito ei riitä opiskelua varten. Opiskelijat eivät Gintherin mukaan pysty seuraamaan luentoja, lukemaan eri oppiaineiden tekstejä, eivätkä pysty osallistumaan keskusteluihin ja vaadittuihin työskentelyryhmiin. Tämän lisäksi ulkomaalaisten opiskelijoiden integroituminen yliopistoelämään ei aina onnistu.

April Ginther aloitti omassa yksikössä projektin, jonka tavoitteena oli antaa tukea ja kehittää ulkomaalaisten opiskelijoiden kielitaitoa. Tavoitteena oli kehittää suullista kielitaitoa, jonka kautta muutkin kielitaidon osa-alueet kehittyisivät. Gintherin mielestä puhumisen nopeus vaikuttaa sujuvuuteen (”Speaking faster improves fluency which is important for oral communication”). Gintherin keino kehittää opiskelijan suullista kielitaitoa oli lukemisen kautta. Ääneen lukemisella on Gintherin mukaan suora vaikutus puhumisen sujuvuuteen ja yleisen kielitaidon kehittämiseen. Kielitaidon kehittämisen kautta tulisi sosiaalinen integraatio.

Ginther aloitti projektin haastattelemalla opiskelijoita. Jokainen opiskelija nauhoitettiin. Opiskelijat kävivät keskuksessa joka päivä kuuden kuukauden ajan. Siellä he lukivat erilaisia eri luennoilta saatuja tekstejä ääneen. Opiskelijat lukivat ääneen noin 20 minuuttia joka kerta. Kuuden kuukauden jälkeen samoja opiskelijoita haastateltiin uudestaan. Kaikkien osallistuneiden suullinen kielitaito oli selvästi sujuvampi. Kaikkien osallistuneiden lukunopeus ja sanasto oli kehittynyt.

Ginther päätti esityksensä kertomalla, että projektilla on epävarma tulevaisuus. Rahoitusta on maailmassa vähemmän ja kaikissa koulutusasteissa tehdään leikkauksia. Tarve on kuitenkin suuri ja tällaisten tukiohjelmien kautta opiskelijat saavat arvokasta apua.

 


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s