Assessment of what?

EALTA (European Association of Language Testing and Assessment) Conference, Valencia, Spain 5.-8.5.2016

Assessment of what…? oli EALTAn konferenssin teemana tänä vuonna. Tätä kysymystä pohdittiin myös luentosalin ulkopuolella kahvitauoillakin.

Keskusteltiin muiden Suomen edustajien kanssa (S. Takala, M. Härmälä, R. Hildén) konferenssin annista. Keskustelu vei tietysti takaisin kotimaahan, koska alettiin vertailla konferenssissa esitettyjä tutkimuksia ja projekteja vastaavalaisiin suomalaisiin tutkimuksiin. Ajateltiin, että Suomessa suullista kielitaitoa testataan monessa eri testeissä esim. YKI. Jatkuvasta arvioinnista puhutaan paljon ja erilaisia menetelmiä kehitetään jatkuvasti. Digimaailman vauhdikas kasvu on tullut osana suomalaista arviointikoneistoa. Oppikirjatekstejä on vertailtu useassa tutkimuksessa. Vieraan kielen sanaston oppimista on tutkittu. Mitä uutta jäätiin pohtimaan konferenssin jälkeen? Tässä muutama ajatus:

  • Constant Leung (Kings College London, professor of Educational Linguistics) puhui muuttuvasta maailmasta. Eurooppa ei ole enää kaksikielinen, jossa opiskellaan vierasta tai toista kieltä. Maailma on monikielinen ja sen vaikutukset kielen oppimiseen sekä arviointiin pitää ottaa enemmän huomioon.
  • Palveleeko CEFR (Eurooppalainen Viitekehys) kaikkia arviointitarpeita? Esim. English for Academic Purposes, Workplace Language Certificates, Literacy?
  • Digitalisaatio ja sen osuus testauksessa. Euroopan laajuisesti testit ovat pahasti tässä trendissä jäljessä.
  • Oman alan arviointikoulutukset (kotimaassa ja ulkomailla) ovat tärkeitä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s